teknikerfrun.blogg.se

Följ med på våran fantastiska resa till Newport News, Virginia. Kommer skriva om våra dagliga aktiviteter, väder och vind. Kommer skriva om alla olika fantastiska ställen vi besöker, maten vi äter och stranden vi på går på. Hoppas ni kommer njuta lika mycket som oss genom min blogg

Resan

Publicerad 2016-03-02 19:56:00 i Allmänt, familj, resa, usa,

Skulle gjort färdigt inlägget igår men somnade med ansiktet på tagenterna när klockan var 19:30 så gör ett nytt försök nu på eftermiddagen när Lily sover middag och Loke spelar Pettson & Findus på plattan :)

Klockan 04:00 på morgonen ringden klockan den 29/2. Vi hade lyckats få 4 timmars söm och barnen somnade i våra sänger runt 20 tiden på kvällen. Ringa taxibolaget för att dubbel kolla att allt stod rätt till och att chaffören inte var försenad. Sen var det bara att börja bära ut alla (6 väskor!!!) väskor och försöka stoppa i barnen lite frukost iaf.
Taxin kom 05:00 så då kasta vi in oss i bilen och åkte till flygplatsen som bara bestod av kaos och stress. Kl 06:15 skulle planet lyfta och vid incheknigen var de sena så planet blev lite fördröjt så tror inte vi lyften fören tidigast 06:30.
Men väl på planet kunde man slappna av och få äta lite frukost, dubbel macka med ost. Helt ok :)

* Hej då Sverige *

Skulle tippa på att vi landa runt 8:30 i Amsterdam, där var det bara att försöka hitta till nästa gate och nästa plan till Atlanta som skulle lyfta 09:30 med en restid på ca 9 timmar. VI flög med KLM både från Linköping och till Atlanta. Planet till Atlanta var av modell boeing 777-200 och det var 10 säten på varje rad 3 på sidorna och 4 imitten. Vi hade fått platser i mitten "mitten" så vi satt 2 och 2. Lite tråkigt och inte ville någon snäll Amerikanare vara hjälpsam och byta platser så vi fick sitta ihop... Sen satt Sofie och Cristoper bakom oss så det var trevligt! Men hur som helst gick resan SUPER bra!! Så stolt över barnen som skötte sig så bra, dom satt stilla på sina platser hela resan utan gnäll :) Måste ju även slå ett slag för flygplans maten, till lunch fick man välja mellan 2 rätter, vi valde köttbullar och potatismos med sky sås, moset var en bandning mellan ptatis och sötpotatis med morotsbitar i, super gott faktiskt, både Loke och Lily åt upp en varsin potion (vuxen) som dok bara var 4 kötbullar och ca 1 1/2 dl mos. Till det fick man även en sallad, mjuktbröd, 2 salta kex + en liten ost, sen en desert som kanske inte var den godaste. Till mellis fick man en pan pizza som det var tomatsås, mozzarella och pesto på, dok ville inte barnen äta dom så då fick vi lite mjukt bröd som var kvar från lunchen så det var snällt. Över lag är vi väldigt nöjda med våran upplevelse från KLM både service, mat och dryck!

*En skakig tåg resa under flygplatsen*

När vi landa i Atlanta vid 19 tiden tacka vi för att vi hade vårat A2 visum annars hade vi antagligen stått kvar i alla dessa köer som ringla sig över allt! Men när vi tillslut kom lyckats hämta ut vårat bage och chekat in det på inrikes så fick vi ta tåget till under flygplatsen till våran gate område. Där kunde vi slappna av och äta en hamburgare och lite pommes, barnen kunde springa av sig oxå så det var skönt för dom, första gången dom hade den möjligheten sen vi gick upp 4 på morgonen, alltså efter ca 15 timmars resande och då återstod 3 timmar.

* Första Amerikanska hamburgaren*

Flyget till Newport News gick smidigt och fort, ett litet plan med kanske 60 platser, värdinnan han knappt ut med sin dryckesvagn innan vi skulle landa, tror den tog 1h 10min

* Mamma och Lily har lite kul *

* Pappa och Loke försöker med en ankmun oxå *

* Lily sov när vi flyfte och sen fick vi väcka henne när vi skulle gå av planet *

När vi landnad och hämta ut vårat bagade så inser vi att 1 väska saknas och att den fanns bakom disken för den var total förstörd... Kul när man rest i 18 timmar när amn är på sånt där bra humör oxå.. Sen skulle vi bara hämta ut våran hyrbil + bilbarnstolar som varit bokade i över 1 månad, som tog nästan 1 timme att få. Men när vi väl fått ut den så slog vi in adressen GPSen sen drog vi iväg med våra 2 bilar ut i den amerikanska trafiken *puuh!* Inte det lättaste men det kommer man nog in i snart så länge man har GPS för det är inte så lågiskt än hur alla vägar och filer fungerar och vad det är för hastigheter eller vad som häller i STOP korsningar, där är det för in, först ut, sen gäller sunt förnuft, vilket inte hade knunat funka i Sverige..

* Tur vi får ny hyrbil snart och modell mindre, men det var tur vi fick ut en stor annars hade vi nog inte fått med all packning *

Så just nu sover vi i en 3a men 2 sovrum med dubbelsängar och ett litet kök med matbord som sitter ihop med vardagsrumet som har 1 liten soffa, fotölj sen tv. Duger så länge tills vi får ordninga å alla grejer så vi kan få nycklarna till lägenheten :)

Nu hoppas jag kunna uppdatera lite oftare när man smått börjar komma in i tids rytmen 👍